>

Jak prodávat reklamu na svých stránkách?

Před pár dny mi přišel email přes kontaktní formulář zde na od návštěvníka s dotazem, jak to dělám, že mám zde na webu neustále nějaké reklamy a jestli jsou to prodané reklamní plochy? Že ať dělá co dělá (řekl bych, že toho spíš moc nedělá), tak že jemu se nedaří prodat nic. Napadlo mě, že bude lepší o tomto sepsat snad trochu poučný článek, který bude přístupný pro všechny, než odpovědět soukromě emailem.

Recept, ač se to nezdá je velmi jednoduchý a ten, kdo má podobný problém jako zmíněný tazatel by měl dle mě hledat chybu nejprve sám u sebe. Proč? Důvod je jednoduchý, většinou je to způsobeno až zbytečně přehnanými finančními nároky prodávajících a taková reklama, které nemá inzerentovi cokoliv adekvátního nabídnout je pro něj nezajímavá a drahá.

Osobně se řídím několika málo zásadami, které, jak se zdá fungují, i když netvrdím, že musí být ty nejlepší a třeba existují i lepší postupy. Přeci jen nejsem kdoví jaký expert na vše, naopak se neustále vše učím. Ale zpět k těm mým zásadám.

První pravidlo je, reklama musí být viditelná, ale zase nesmí zasahovat výrazně do obsahu, jinak by to odradilo čtenáře/návštěvníky. Neviditelná pozice někde úplně dole (většinou malá plocha 125×125, ale i velký čtverec 250×250 atd.) na webu nikoho nezajímá (inzerenty) a mnoho návštěvníků stránek jí nikdy ani nespatří, jelikož tam ani nedojde třeba. Proto je potřeba se nad tímto trochu zamyslet a podle toho i uzpůsobit rozvržení webu a případně ho i změnit.

S tím tak trochu i souvisí to, proč jsem se nakonec neodhodlal ke změně vzhledu těchto mých stránek (co se týká reklamy, tak současné rozvržení funguje víc než dobře ;-)). I když jsem našel velké množství pěkných premium šablon, které by se mi líbily, tak měli toto špatně řešené a kupovat něco, co si budu ještě sám pracně upravovat nehodlám. Nechat si dělat nějakou přímo na míru by bylo finančně úplně někde jinde a do 90 dolarů (v přepočtu podle dnešního kurzu nějakých 1 800 Kč) nikdo kloudnou neudělá, jelikož víc bych za grafiku nikdy nezaplatil (dle mě vyhozené peníze).

Druhé pravidlo je, nelhat o návštěvnosti (stejně se na to dříve nebo později přijde ;-)) a nejlépe jí vystavit někde veřejně. Většinou stačí například Toplist, případně nabídnout i data z Google Analytics (pokud je inzerent vyžaduje) a hlavně zdělit, odkud pochází tok návštěvníků, což je ještě možná důležitější, než jejich samotný počet! Například zde mám největší přísun z vyhledávačů (ponejvíc Google).

Rozhodně nepoužívat nic, co návštěvnost jakkoliv uměle navyšuje (Auto a manuál surfy a podobné nic nepřinášející zhovadilosti ;-))! Tím si akorát inzerenta navždy odradíte. Je potřeba si uvědomit jednu věc, že reklama na stránkách, kam nikdo nechodí (umělá návštěvnost = žádná návštěvnost), nemá pro nikoho smysl. Kdybych to měl říci jinak, tak je to něco, jako kdyby jste si šoupli reklamní tabuli na krmelec někde hluboko v lesích, kde ho uvidí maximálně jeden až dva myslivci (webově srovnané, administrátor stránek a například jeho kamarád), když půjdou přikrmovat.

Třetí pravidlo je, neslibuj nemožné, chovej se a jednej naprosto čestně. Co to znamená? Blbou reputaci si v očích kde koho vypracujete velmi snadno = nikdo si nikdy nic víc nekoupí. Pokud s inzerentem dohadujete například cenu a délku období u reklamní pozice, tak se mu snažte vyjít vstříc (samozřejmě zase v rámci možností), nabídněte klidně i nějaký bonus a slevu za odběr na delší čas. Hlavně si nezapomeňte někam poznamenat, s kým jste se na čem vlastně dohodli, aby jste mu neodstranili reklamu dříve a podobně. Čím více ploch a individuálních dohod, tím častější možnost toho, že na něco zapomenete! 😉

Čtvrté pravidlo je, nečekejte na zázraky a jděte štěstí naproti. Když to přeložím, tak to znamená, že pokud už nemáte nějaký zavedený (mezi lidmi rozšířený) a hodně navštěvovaný (ví o něm sami inzerenti), tak nečekejte, že inzerent přijde naprosto sám. I když si přidáte plochy například do Adexpertu, tak se též sami neprodají, pokud nesplňujete výše zmíněné aspekty.

Aby se sešla nabídka s poptávkou, je potřeba tomu trochu pomoci a na vaší volnou plochu někde upozornit (zdarma třeba na Webdealu, ale jsou i jiná místa). Hlavně se vyvarujte tomu, aby jste to s tou aktivitou zase nepřehnali a nebylo z toho spamování všude možně i kde je to zakázané! To by bylo též kontraproduktivní, než přínosné ;-).

Páté pravidlo je, pravidelný příjem je lepší než žádný příjem. Toto je asi nejzásadnější bod, jelikož v něm jde o peníze :-). Určit správnou cenu je kolikrát hodně složité, jelikož není web jako web a každá i když do počtu třeba stejná návštěvnost nemá stejnou hodnotu (příklad: stránka s videi, kam vleze kde kdo kolikrát i omylem a cestovatelský portál, kam jdou lidi, co hledají něco konkrétního)!

Přímo univerzální klíč na určení ceny neexistuje, ale celkem dobře dokáže napovědět například výkon (kolik vydělá) PPC reklamy. To vám nadhodí cca tak základ ceny, ale  osobně si myslím, že by cena měla zohledňovat kvalitu návštěvnosti vs. přínos pro inzerenta a najít nějaký ten rozumný před (kompromis), který bude akceptovatelný pro obě strany.

Při hledání tohoto kompromisu bude lepší, když se budete držet nohami pevně na zemi a nebudete mít v očích jen znaky dolarů, jako strýček Skrblík ze známé disneyovky. Lepší je začít na nižší hladině cen a postupně, jak bude web růst a přibývat inzerenti, tak i postupně zdražovat (takto to dělám já). Pokud přepálíte ceny hned z kraje, tak se vám dlouho nepodaří vydělat ani korunu, tak to mějte na paměti! ;-).

Proto by zde šlo použít i známé pořekadla, hlavně na začátku rozjezdu vašeho webu a to: Zadarmo ani kuře nehrabe a: Nemusí pršet, stačí, když kape. Když se na pořekadly pozorněji zastavíte, tak zjistíte, že přesně vystihují ten akceptovatelný střed pro obě strany, co jsem psal výše ;-).

Pokud by náhodou někdo věděl i o efektivnějším způsobu, než jsou má základní pravidla, jak řešit tuto tématiku a problematiku, tak se o něj můžete podělit s ostatními, komentáře jsou tu od toho ;-).

Comments are closed.

Payment system on Pejpal.com
Registrace domén
Květen 2021
Po Út St Čt So Ne
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Odkazy na zdroje

Snažíme se citovat zdroje svých informací co nejlépe. Občas některý z redaktorů může zapomenout, pak nás prosím kontaktujte. Pro nejvýraznější zdroje (které už pak uvádět nebudeme) zde máme trvalý odkaz na jejich web. Zdroje: Lukáš Visingr