>

Jak určit bezpečně stáří pneumatiky z DOT kódu a kdy měnit ojetou pneumatiku za novou?

Určitě jste zaznamenali poplašné zprávy, že je třeba například zimní pneumatiky měnit maximálně jednou za 4 roky, že ztrácení své přilnavé vlastnosti. Do toho se zase ozývají hlasy, že je to hloupost, že pokud má zimní pneumatika vzorek alespoň 4 mm, tak klidně vydrží i 6 let a není ji třeba měnit. Ono totiž asi taky záleží, jaký máte roční nájezd kilometrů. Ten, kdo najede přes zimu 30 000 km, tak asi sjede pneumatiku mnohem dříve než někdo, kdo přes zimu s autem najede 3 000 km a i po 5 – 6 letech tam má třeba pořád 5-6 milimetrů vzorku. A kdo se v tom má vyznat? Pravda je nějak uprostřed. Já osobně mám roční nájezd velmi malý, asi 15 000 km, z toho tak 6 000 v zimním období na zimních. Proto mi pneumatiky vydrží opravdu i těch 6 let a mají vzorek pořád minimálně 4 mm.

Ostatně letošní zima 2013/2014 se nevyznačuje zrovna sněhovými podmínkami, takže žádné hrabání a jízda po ledu s kamínky, které pneu oprotřebují nejvíce, se nekoná. Ale teploty jsou řekněme pod těmi 7 °C, takže na zimních pneu se má jezdit. Nyní mám na hnané nápravě nové zimní pneu a na nehnané nápravě mám 6 let staré zimáky se vzorkem 4 mm, které tam nechám a dojedu přes léto.

Nyní k tomu zásadnímu, jak poznat stáří pneumatiky? Jistě jste slyšeli o tzv. DOT kódu pneumatik. Jedná se sice o “americký kód” ale pracují s ním všichni výrobci pneumatik. DOT kód obsahuje více informací, nás však zajímá pouze jedna, a to právě stáří pneumatiky. Ještě teď jsem vyběhl ven a nafotil svoje nové pneumatiky. Podívejte se na následující dva obrázky:

DOT_kod_s_datumem

Dot kód bez data

Ano, opravdu se jedná o stejný typ pneu – jednou je focený z levé strany auta – levá pneumatika a jednou je to foceno na téže nápravě, ale z pravé strany – pravá pneumatika. Nás zajímají poslední 4 čísla tohoto kódu. A to je právě to úskalí. Výrobci pneumatik je tvrdohlavě prostě dávají jen z jedné strany. Tím pádem záleží, zda máte pneumatiky směrové, asymetrické anebo symetrické pneumatiky. Zjednodušeně – směrové pneumatiky mají šipku otáčení, asymetrické mají napsáno OUTSIDE (to musí být vidět, když se na namotované pneu na autě kouknete) a symetrickým pneu je to jedno. Jako zimní pneu se používají zejména první dva typy, u letních spíše třetí typ.

pneumatiky, alu kola

Takže zpět ke stáří pneu, v DOT kódu vidíte poslední 4-číslí jako 3713, což znamená, že pneumatika byla vyrobena v 37. týdnu roku 2013. A protože jsem je kupoval někdy na konci října, mám opravdu zánovní kousky pneumatik. Takže závěrem lze říci jen moje doporučení, hlídejte si ty 4 milimetry. Pokud má pneu 4 a více milimetrů, klidně jezděte i v zimě, za hranici považuji těch 6 let. Potom pneu dojeďte přes léto, ideálně pouze na nepoháněné nápravě.

Leave a Reply

  

  

  


+ dva = 4

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Registrace domén
Září 2017
Po Út St Čt So Ne
« Led    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Odkazy na zdroje

Snažíme se citovat zdroje svých informací co nejlépe. Občas některý z redaktorů může zapomenout, pak nás prosím kontaktujte. Pro nejvýraznější zdroje (které už pak uvádět nebudeme) zde máme trvalý odkaz na jejich web. Zdroje: Lukáš Visingr