>

Potraviny s vysokým obsahem triglyceridů

Triglyceridy (také triacylglyceroly, triacylglyceridy nebo zkratka TAG) jsou tuky z potravin, které se ukládají v těle a obíhají v krevním řečišti.

Jejich zvýšená hladina vede k vyššímu riziku vzniku onemocnění srdce, zpomaluje tok krve, zvyšuje její srážlivost a může způsobit inzulinovou rezistenci.

Nejvíce se triglyceridy vyskytují v jednoduchých cukrech (pozor – i v těch v ovoci), alkoholu, kofeinu, polonenasycených, nasycených a trans tucích a potravinách s nízkým obsahem vlákniny.

Stejně jako cholesterol si můžete jejich hladinu nechat zjistit u lékaře. Pokud je zvýšená či přímo vysoká, vyhýbejte se následujícím jídlům a nápojům:

Škroby

Mezi škrobnaté potraviny patří např. brambory, rýže, těstoviny, luštěniny, cereálie i některé druhy zeleniny. Jelikož se jedná o základní přílohy, nemusíte je přestat jíst úplně, ale omezte je na menší porce. Škrob navíc totiž organismus přeměňuje přímo na TAG.

Ovoce

Ovoce je samozřejmě zdravé, zvláště když jím nahrazujete sladkosti, ale v případě, že vaše hladina TAG je vyšší, snižte jeho konzumaci na 2-3 kousky denně. Pozor, ještě sladší je sušené – hranicí jsou cca 2 polévkové lžíce.

Alkohol

Ačkoli víno se v mírném množství považuje za prospěšné pro zdraví srdce, každý alkohol obsahuje mnoho cukru, ať už je to víno, pivo nebo destiláty. Obzvlášť při velmi vysokých hladinách TAG lékaři doporučují nepít vůbec.

Ryby v konzervách a oleji

Také ryby, zejména mořské, jsou díky omega-3 mastným kyselinám zdravé pro srdce, ale vyhýbejte se konzervám s velkým množstvím oleje. Lepší volbou jsou ryby ve vlastní šťávě. Na etiketě zkontrolujte rovněž obsah tuku.

Kokos

Kokos a výrobky z něj jsou dnes trendy – kokosový olej, voda, mléko, vločky atd. Mívá však vysoký obsah nasycených tuků, proto s ním opatrně.

Slazené nápoje

Možná se to nezdá, ale denně mnoho cukru zkonzumujete i s pitím – ledové čaje, sodovky, ovocné šťávy, sirupy, káva a další. Omezte je na šálek za den.

Med a javorový sirup

Tváří se zdravěji než některá ostatní sladidla, avšak ani ony nejsou při vyšší hladině TAG úplně v pořádku. Když se snažíte množství těchto tuků ve svém těle snížit, je třeba omezit sladidla celkově, nejen stolní a jiné rafinované cukry.

Tučné maso

Nemusíte se stát vegetariánem, dávejte však přednost libovému masu bez kůžičky a nepřipravujte jej s dalším tukem (ideální způsoby jsou vaření v páře, dušení, pečení ve fólii a grilování v alobalu, na hliníkovém tácku či na kameni na elektrickém grilu).

Máslo a margarín

Jako náhradu za ně při přípravě jídel používejte přírodní oleje lisované za studena v bio kvalitě – nejlepší jsou olivový, řepkový, ořechový nebo z lněného semínka.

Comments are closed.

Payment system on Pejpal.com
Registrace domén
Září 2021
Po Út St Čt So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Odkazy na zdroje

Snažíme se citovat zdroje svých informací co nejlépe. Občas některý z redaktorů může zapomenout, pak nás prosím kontaktujte. Pro nejvýraznější zdroje (které už pak uvádět nebudeme) zde máme trvalý odkaz na jejich web. Zdroje: Lukáš Visingr