Info365.cz

Informace o internetu, podnikání, financích a dalších zajímavostech pro každý den

Jak vytvořit stabilně vydělávající blog

Než vůbec začnete tvořit nějaký ten blog, tak by jste si měli nejprve pořádně rozmyslet, o čem vlastně chcete a budete psát, co od něj očekáváte a jestli bude mít i nějaké jiné poslání, než jen ventilovat vaše osobní myšlenky.

Proč je tak důležité vybrat dobrou doménu pro váš blog?

Pokud to s blogem myslíte nějak vážně, tak vás tento název (doména) bude prezentovat dlouhodobě. I když změníte registrátora domény (například za levnějšího), nebo poskytovatele webhostingu (budete potřebovat lepší, či specifičtější), doménové jméno stále zůstává stejné.

Pak je také potřeba si uvědomit, že tím, že zakoupíte doménu a spustíte na ní blog, tak to automaticky neznamená, že na tuto vaší doménu (blog) okamžitě bude proudit mraky návštěvníků. Startujete od nuly a vydáváte se na dlouhou a nejistou cestu za úspěchem!

Když za půl roku zjistíte, že se vám vaše doména nelíbí a že pro vás není vhodná, tak jakýmkoliv přesunem obsahu na novou doménu okamžitě ztratíte své poctivě vybudované pozice ve vyhledávačích, které vám mohou dodávat nemalé množství návštěvníků!

I když se mohou původní pozice po přesunu vrátit, tak to není v řádu dní, ale spíše týdnů až měsíců, takže proč si zbytečně přidělávat starosti, když mnohem lepší a jednoduší způsob je vše dopředu řádně promyslet.

Řečeno ještě jinak, změnou domény doslova během chvilky zahodíte veškerou svou snahu, jelikož žádný bezpečný způsob přesunu neexistuje a toto rozhodně nedoporučuji ;-).

Jak vlastně vybrat vhodnou doménu?

Nikdo vám nedá přesný návod, jelikož prostě a jednoduše neexistuje, ale osobně bych se držel těchto následujících bodů níže.

  • Doména by měla být dobře zapamatovatelná.

Jak se říká, v jednoduchosti je krása, proto zbytečně nevymýšlejte žádné zhovadilosti, ty si zapamatuje málo kdo!

  • Použít, nebo nepoužít klíčové slovo v doméně?

Někteří rádoby SEO šamani by klíčové slovo nacpali i tam, kde je to nejméně vhodné a lidé jsou tím kolikrát zblblý. Neřiďte se nesmysly a uvažujte logicky! Pokud chcete mít například blog o tipech a sportovní sázení, tak tam klidně to klíčové slovo tip/y použijte, jelikož vystihuje charakter vašeho blogu.

Na druhou stranu si uvědomte, že domén s tímto různě zkomolených klíčovým slovem bude použito již mraky, návštěvníci se snadno mohou zmýlit a nakonec navštívit úplně jiný web, než ten váš! Proto si sami položte následující jednoduchou otázku. Chci splynout a nebo se odlišit a vyniknout?

I bez použití klíčového slova v doméně může patřit váš web/blog k těm top! Rozhoduje vždy hlavně obsah na doméně a ne jen název domény.

Vyhledávače stále jdou částečně obelhat, ale všichni návštěvníci nejsou zase až takový tupci, aby nepoznaly, že váš web/blog stojí za starou belu ;-).

  • Doména by neměla být příliš dlouhá.

Zde platí, že čím delší, tím hůře zapamatovatelný! Dejme tomu, že do 10 až 12 znaků je to relativně cokoliv v pohodě zapamatovatelné a v tomto rozmezí je ještě pořád velké množství pěkných a volných domén. Navíc, každý den se objevují i expirované, takže si dle mě vybere vždy každý nějakou (stačí chvilku hledat) i bez toho, aby musel od nějakého spekulanta nějakou doménu kupovat za kolikrát nehorázné peníze ;-).

  • Nepoužívejte exotické koncovky domény.

V ČR je nejpoužívanější .CZ, na Slovensku .SK doména, tak se držte těchto koncovek. Pokud by jste přeci jen chtěli (moc bych to nedoporučoval) použít nějakou jinou, například .EU, .COM, nebo jakoukoliv jinou, nezapomeňte se přesvědčit, co za prezentaci případně běží na .CZ (primárně určená rada pro Čechy) a .SK doménách (primárně určená rada pro Slováky)!

Když tam poběží něco podobného, bude to pro vás znamenat zbytečně větší boj o návštěvníka, jelikož, když už si zapamatuje název domény, bude primárně ve většině případů zadávat ze zvyku nejpoužívanější variantu domény v dané oblasti! V tomto případě bych se jednoznačně poohlédl po jiné doméně ;-).

  • Nepoužívejte pomlčky v doménách.

Osobně si tedy okamžitě nevybavím žádný větší projekt, magazín, ani blog, který by běžel na nějaké pomlčkové doméně. Lidi na ně nejsou všeobecně moc zvyklí a já si pod nimi osobně vybavuji vždy takové ty rádoby výdělečné weby tipu: pujcky-hned.něco atd.. Maximálně si pak přikupte i pomlčkovou variantu své domény, ale hlavní obsah na ní nedávejte.

  • Nepoužívejte superlativy v doméně.

Být vámi, vyhnul bych se použití superlativů v názvu domény. Najde se plno lidí, včetně mě, které toto odrazuje a jsou na toto doslova alergický. Důvod? Nikdy není nic tak super, nej, nejlepší, dobrý, skvělý atd., vždy je za tím nějaký háček, takže není důvod k tomu, aby to budilo důvěru.

Kde registrovat doménu?

Na trhu je dostatek ať už přímo registrátorů, tak i pouze přeprodejců domén, ale je mezi nimi kolikrát obrovský cenový rozdíl. Než si doménu někde zakoupíte, podívejte se pořádně na kompletní ceník a obchodní podmínky dané společnosti. Nenakupujte okamžitě tam, kde je to na oko nejlevnější, jelikož se tato cena většinou vztahuje jen na první rok registrace a při dalším prodloužení můžete nakonec zaplatit dvakrát tolik, než první rok!

Jaká webhosting

Ač se to na první pohled možná nezdá, tak špatná volba poskytovatele může zhatit vaše dlouhodobé plány. V počátku nějaký ten výpadek ničemu moc neublíží, ale pokud na váš web začne proudit již větší množství lidí, tak častá nedostupnost webu je snadno může odradit od dalších pokusů o návštěvu.

A tím pádem by šla najednou použít jednoduchá rovnice, není návštěvník = nejsou žádné příjmy. Když zapátráte trochu po internetu, tak zjistíte, že poskytovatelů webhostingu je velké množství, tudíž je opravdu z čeho vybírat. Co bych jednoznačně nedoporučoval je, vybrat si poskytovatele z ciziny. Proč? Hlavně kvůli rychlosti načítání stránek (server někde v USA vs. český návštěvník = dlouhá časová prodleva) a cizojazyčné podpoře, kde by mohl nastat případně časem velký komunikační problém.

Pro člověka, co nemá z webhostingem absolutně žádnou zkušenost, může být též problém, že se snadno nechá ovlivnit nějakými reklamními kecy o neomezenosti (všechno má vždy nějaký svůj limit!) v kombinaci s nízkou cenou. Neříkám, že je dobré zbytečně vyhazovat velké peníze za webhosting, jelikož drahá služba se automaticky nerovná kvalitní služba a není to tedy žádné měřítko kvality.

Přesto jsem toho názoru, že šetřit za každou cenu se též nevyplatí a nejlepší je zvolit nějakou tu zlatou střední cestu (výkon – parametry – cena), jak se říká. To, co se kolikrát na oko tváří jako levné, může být ve zkutečnosti i několikrát dražší, tak na to nezapomeňte. Je hezké, že vám všude možně budou nabízet desítky GB prostoru pro data, velký prostor pro databáze, když tyto parametry v 99,9% nedokážete využít.

Další věc, která by vás měla zajímat je, jak jsou na tom servery poskytovatele a kolik stránek na nich cca běží. Webhosting je sdílenou službou, tudíž nemáte žádný vyhrazený prostředky pro sebe a čím víc webů na daném serveru poběží, tím pro vás hůře. Nejlépe to poznáte hlavně na rychlosti načítání stránek.

Pak tu máme zálohy. Zálohování webu by neměl nikdo nikdy rozhodně podceňovat, jelikož nikdy nevíte, co se může stát, nebo co s webem sami provedete ;-). Dělat si zálohy může sice každý individuálně sám, ale na druhou stranu je to další úkon, který každý člověk nemusí umět a ani se o toto nechce případně starat. Když už si za něco platím, tak očekávám full servis a ne jen někde nějaké vyhrazené místo na serveru pro web a starej se. Proto bych vám doporučil se poohlédnout po takovém poskytovateli, co má i toto nějak pohodlně řešené.

Poslední věc, kterou bych u webhostingu doporučil nebrat jako nicotnou je případná technická podpora ze strany poskytovatele. Plno lidí si kolikrát nemusí s něčím vědět rady a pokaždé mu nepomůže jen odkaz na nějaký návod, když ten daný člověk absolutně netuší, o co se jedná. Proto je dobré vědět (potřeba si zjistit), co případně od technické podpory můžete očekávat a co ne. Když vám nedokáže pomoci podpora poskytovatele a vy nebudete vědět co a jak, tak vás to bude stát další peníze, které budete muset někomu za vyřešení zaplatit!

Jaký redakční systém

Pokud člověk neumí programovat (pokud umí, tak v tomto případě si udělá nejspíše své vlastní řešení a potom tento článek není ani trochu pro něj ;-)), má možnost vybrat si jedno z mnoha řešení, které existují.

Abych vám usnadnil práci a případně jste je nemuseli hledat, tak jich zde pár vyjmenuji. Vybrat si tedy můžete z: WordPress, Joomla, Drupal, PHP-Fusion, Concrete5, WebsiteBaker, Silverstripe, SunLight CMS, CMS Made Simple atd.. Pro lepší představu o tom, jak jednotlivé systémy vypadají doporučuji navštívit stránku opensourcecms.com, kde máte možnost si prohlédnout vždy i demo jednotlivého systému bez toho, aniž by jste ho museli sami někde pracně instalovat ;-).

Já osobně bych doporučil zvolit nejrozšířenější redakční systém jménem WordPress, který sám používám zde na Kecy k věci.cz. Proč doporučuji právě WordPress? Odpověď je jednoduchá, pro neznalého člověka je okamžitě snadno pochopitelný a ovládat ho tak zvládne kde kdo. Jedná se o neustále vyvíjené a vylepšované řešení od tvůrců. Tím, že je nejrozšířenější, tak na něj seženete i nejvíce doplňků (pluginů) a vzhledů (šablon) a to buď zdarma, nebo placené, které stojí pár dolarů.

Na WordPressu tak snadno můžete vytvořit téměř cokoliv a nemusíte ani trochu umět programovat, což je obrovská výhoda ;-). Tímto, co jsem napsal výše samozřejmě netvrdím, že jakékoliv jiné řešení, než WordPress je špatné, to vůbec ne. I každé jiné řešení bude mít jistě nějaké své přednosti (osobně jsem je moc nezkoušel, tak nemohu říci nic konkrétního) a třeba je i lepší jak WordPress.

Osobně jsem tehdy, když jsem se sám rozhodoval, co používat a co ne zvolil WordPress proto, že je to jednoduchý systém. Když jsem si s něčím nevěděl rady, dají se snadno na internetu dohledat informace a různé návody, podle kterých jsem si mohl udělat vždy vše, co jsem potřeboval a nemusel jsem za to nikomu nikdy nic platit. To je hlavní důvod, proč ho doporučuji i vám.

Na závěr vychvalování WordPressu bych vám ještě doporučil se podívat na tento odkaz, kde můžete vidět i jiné větší zahraniční weby, které jsou na WordPressu postavené. Z českých bych zmínil například Bédu Trávníčka, alias Mountfield.cz ;-).

Samotná instalace WordPressu je velmi jednoduchá, někdy i na jedno kliknutí.

Ať už se nakonec rozhodnete jakkoliv a vyberete jakékoliv řešení, tak to hlavně neuspěchejte a pořádně zvažte, co od něj očekáváte a jaké máte do budoucna možnosti modifikace bez větších znalostí. Předělat se dá sice vždy cokoliv (tudíž přechod z jednoho systému na druhý je možný), ale nač si přidělávat zbytečně starosti a práci. Čas tímto strávený můžete věnovat něčemu efektivnějšímu ;-).

Také nezapomeňte ještě na jednu důležitou věc a to, že každý redakční systém, který najdete na internetu nemusí být již aktivně svými tvůrci vyvíjen!

SEO

Co to SEO vlastně je? Zkratka SEO pochází z angličtiny ze Search Engine Optimization, což je v překladu do češtiny optimalizace pro vyhledávače. V ČR lidi nejčastěji používají vyhledávače Google a Seznam a proto bych vám doporučil si pročíst jejich nápovědy k tématu SEO, které pokud nevíte kde hledat, tak je najdete tady a tady ;-).

O SEO najdete na internetu nespočet článků a různých rad, některé mohou být přínosné, ale většina těch rádoby rad je absolutně k ničemu a neznalý člověk se jimi nechá často ovlivnit (spíše bych řekl zblbnout) a podle toho pak vypadají jejich počiny při tvorbě webů/blogů a podřizují tomu většinou i svůj styl psaní, což je největší krávovina, jaká může být, jelikož žádný SEO text/y neexistuje/í (i když je některý jedinci i firmy neustále nabízí)!

Vaše texty by měly být určeny primárně pro lidské čtenáře a ne pro vyhledávače, proto se nenechte zblbnout nějakou debilní teorií jakéhosi „experta“ (a že jich na internetu není málo) o vícenásobném používání klíčových slov v textu. Ač se to možná nezdá, tak lidi nejsou zase až tak blbý, aby nepoznali, že vámi psaný text je jakýsi divný a že v něm něco nesedí.

Jak takový rádoby „SEO text“ vypadá? Níže v citaci najdete na ukázku vzorek (je to jen část textu a navíc obsahuje i chybu, jelikož jsem zachoval originalitu textu :-D), který jsem našel na internetu a pochází z jednoho rádoby úspěšného eshopu s nábytkem ;-).

Levné sedací soupravy jsou u nás velmi žádáné, protože si chcete dopřát opravdový luxus za minimální cenu, a právě proto je naše kategorie, kde Vám nabízíme levné sedací soupravy tak oblíbená. Nabízíme Vám zde opravdu všechny druhy, ať už jde o rohové sedací soupravy, které u nás samozřejmě seženete velmi levně. Nebo pokud budete hledat rozkládací sedací soupravy, tak se na nás opět můžete spolehnout.

Když si přečtete ukázku „SEO textu“ výše, ještě si stále myslíte, že někdo normální by tyto slinty četl rád dlouhodobě a dobrovolně? Pokud je vaše odpověď ano, tak jste s prominutím zralý akorát tak na návštěvu doktora Chocholouška :-).

Pokud bych vám mohl poradit, tak bych vám doporučil se vyhnout obloukem všem SEO radám co najdete na internetu, krom těch z nápovědy od samotných vyhledávačů a dělat (jak vzhledově, tak i obsahově) váš web/blog tak, jako kdyby byl určen jen pro vás samotné. Proč?

To, co nebaví číst vás a na co vás nebaví koukat, tak věřte tomu, že to nebude bavit ani nikoho jiného ;-)! Je jasné, že se nikdy svým písemným projevem, nebo vzhledem webu/blogu nemůžete zavděčit všem (vždy budou nějaký odpůrci), ale alespoň dosáhnete nějaké návštěvnosti a stabilních čtenářů!

Bez čtenářů (lidských návštěvníků) nikdy nevyděláte na svých stránkách ani halíř (beru v potaz seriózní stránky, ne žádné PR weby, které se klepou s každou aktualizací algoritmů vyhledávačů, jestli náhodou nedostanou penalizaci a nepřijdou tak o výdělek) a když bude váš obsah poutavý (zajímavý pro ostatní), tak se bude šířit pomocí vašich návštěvníků sám, bez nějakého umělého ovlivňování, které stejně dříve, nebo později nějaký algoritmus odhalí a celá vaše snaha bude rázem k ničemu ;-)

Jediné, na co jsem se jsem se soustředil a i dnes se soustředím je tvorba obsahu, protože jsem toho názoru, že každý obsah si svého čtenáře najde vždy, i když to třeba chvilku potrvá (je to něco podobného, jako se říká, že každé zboží má svého kupci a každá žena má někde svého nápadníka ;-)). Nesoustředím se na okamžitě vysoká čísla shlédnutí, ale na celkový růst (a to i co se týká zisků), což se mi celkem úspěšně daří (návštěvnost roste, zisk roste, co víc si přát ;-)).

Abych zbytečně tento díl nenatahoval, tak jen dodám, že každý je svého štěstí strůjce a jak bude dělat to, či ono je mi celkem fuk (každý má svou hlavu a nikomu nic nevnucuji), jen doufám, že každý jednou dospěje a zjistí, že některé věci jsou prostě blbosti a ztráta času. Doporučuji jen to, co mám odzkoušené a co vím, že je k něčemu a funguje. Jak si to přebere každý jedinec je jen a jen na něm.

Jak vytvořit stabilně vydělávající blog
Přesunout se na začátek