Od napsání uvedených článků již uplynula nějaká ta doba, tak si pojďme zrekapitulovat dnešní možnosti výdělku. Nejlepší a nejvýdělečnější je vždy přímý prodej reklamy inzerentovi, ale toto při rozjezdu jakéhokoliv webu moc nepřipadá v úvahu, jelikož na to už musíte mít nějakou stabilní návštěvnost a proto bych na začátek doporučil nasadit PPC reklamu.
Něco málo o PPC reklamě
Zkratka PPC pochází z anglických slov Pay Per Click, což je v překladu něco jako platba za kliknutí a je to jedna z vůbec nejčastěji používaných druhů reklamy.
V našich podmínkách se nabízí využití především Google AdSense (pozor, pokud by jste chtěli využívat, tak se musíte stát plátcem DPH a nebo nově identifikovanou osobou k DPH!), Etarget (zde bych si dal též pozor, jelikož, když jsem hledal, jak to s tímto systémem vlastně je, tak jsem našel dva výklady, jeden říká, ano DPH, takže by platilo to co výše u AdSense a druhý říkám, že ne, tak si nejsem úplně jist co je tedy vlastně platné ;-)).
Pokud nechcete mít starosti navíc s nějakým DPH, tak doporučuji využít Sklik Partner. Je to to česká společnost, tudíž zde nemusíte mít absolutně žádný strach.
Ať už nakonec zvolíte jakýkoliv reklamní systém, tak se tam budete muset zaregistrovat, přidat váš web/blog (nesmí být prázdný a musí na něm již být nějaký obsah, jinak nedojde ke schválení!) a počkat na jeho schválení, než budete moci přidat reklamní kódy na vámi zvolená místa na webu.
U každého systému v administraci vždy najdete jednotlivé údaje k vaší reklamě a to, kolikrát byla zobrazena, kolik na ní bylo kliknutí, CTR reklamy (je to zkratka z anglických slov Click Through Rate, což by se dalo přeložit jako míra prokliku dané reklamy a čím větší číslo, tím je reklama dobře umístěná a vy vyděláváte víc), CPM reklamy (zkratka z anglických slov Cost Per Mile, což by se dalo přeložit jako cena za tisíc zobrazení dané reklamy) a údaj o vaší provizi.
Kolik si PPC reklamou vyděláte se nedá nikdy dopředu určit, jelikož to záleží především na návštěvnosti vašich stránek a tom, jak návštěvníky zobrazená reklama zaujme a zda na ní nakonec kliknou. S celkem 100% jistotou vám ale mohu prozradit, že ze začátku to bude u jakéhokoliv reklamního systému nula, nula, nic a začne to pomalu stoupat až s rostoucí návštěvností ;-).
Na tuto vámi nasazenou reklamu si nesmíte klikat sami (a nebojte se, že by to nedokázali poznat ;-))! Jinak vám účet zablokují, rázem máte kulové a i kdyby jste měli na účtě sebevětší částku, tak jí nikdy reálně neuvidíte a můžete si jít stěžovat kam jen budete chtít, ale maximálně tak sami na sebe ;-).
Než cokoliv, kamkoliv umístíte, vždy si poctivě přečtěte nápovědu a smluvní podmínky daného systému, předejdete tak tomu, že něco porušíte!
Co se týká umístění reklamy, tak to, co může fungovat na jednom webu, nemusí nutně fungovat na dalších! Najít ideální pozici pro umístění si budete muset sami zkoušením. Univerzální návod totiž neexistuje, pouze jistá doporučení, která říkají, že nejlepší je umístění reklamy blízko obsahu, který zajímá vaše návštěvníky.
Pokud vám mohu v tomto poradit, než reklamu někam bezmyšlenkovitě vložíte, tak se nejprve zkuste vžít do role návštěvníka a hned uvidíte svou stránku jinak včetně umístění reklamy. Pokud bude někoho zbytečně obtěžovat a díky reklamě nenajde to, co hledá, stejně na ní nikdy nevyděláte víc, jelikož se vám tam návštěvníci jednoduše nebudou vracet a ti, co váš web otevřou poprvé v životě, tak ho zase okamžitě opustí!
Monetizace affilatem
Affiliate program (provizní program, případně provizní síť) je vedena vždy nějakým provozovatelem, který nabízí provizi (odměnu) pro vás za to, že propagujete jeho nějaký výrobek, produkt nebo službu a vy tak pomůžete provozovateli spojit jeho nabídku s poptávkou, tedy dojde k obchodu a část utržených peněz (to je vždy právě ta provize v hodnotě x%) vám provozovatel „věnuje“ za tuto pomoc ;-).
Affil je jedním z nejrychlejších a nejlevnějších způsobů, jak začít vydělávat peníze pomocí internetu, i když to není zdaleka nejsnazší způsob! Jako každá věc má své výhody, ale i nevýhody a dal by se zde použít i známý citát: „Není všechno zlato, co se třpytí!“
- Jak začít s affiliate?
Prvním krokem je vždy registrace do nějakého systému. Zde doporučuji vždy důkladně přečíst podmínky (pravidla daného systému), kde by mělo být uvedeno vše podstatné, tedy provozovatel, jaká je provize a za co vlastně, co smíte a nesmíte a jaká je platnost cookies (počet dnů).
Také doporučuji si vždy daného provozovatele proklepnout na internetu, jelikož ne každý je solventní (prostě podvodníků) a je mezi nimi i řada těch, co nemají zrovna nejlepší výplatní morálku!
Po registraci je vám vždy přidělen nějaký jedinečný partnerský kód (nějaké osobní ID, proměnná s číslem, vámi zvolená přezdívka atd.), který, aby jste měli vůbec nárok na provizi musíte použít vždy (bez toho by vás nešlo identifikovat a nebylo by možné tak přičíst provizi) v každém reklamním prvku.
Většina affiliate programů nabízí již nějaké připravené reklamní formáty (bannery, iframe, formuláře, textové odkazy atd.), kde by vám mělo stačit pouze zkopírovat připravený kód a umístit ho na své webové stránky. Vždy si zkontrolujte, jestli připravený kód obsahuje i váš unikátní podpis (ID atd., jak jsem zmiňoval již výše, jinak ho musíte sami vložit), jelikož ne všechny předpřipravené prvky ho musí obsahovat!
Kromě připravených propagačních prvků by jste měli v programu najít i údaje o tom, jak si případně upravit váš unikátní kód do vlastní podoby. Toto je důležité, pokud by jste si chtěli vytvořit nějaké vlastní propagační materiály. Pokud to program neumožňuje a tlačí vás například jen k použití jednoho způsobu propagace, být vámi, poohlédl bych se po jiném programu, jelikož tím, co má již nasazeno xxx dalších lidí, co se na affilu snaží vydělat, tak tím nikdy nic moc nevyděláte!
V každém programu je vždy možnost sledovat, jak si jako propagátor vedete. Některé jsou lepší a poskytnou vám plno informací (statistik), jako počet zobrazení, počet prokliků, výše vaší provize atd., ale existují i takové, kde se kromě výše vaší provize vlastně nic moc nedozvíte, takže nezbývá nic jiného, než si základní údaje měřit nějak externě.
- Za co všechno se vyplácí provize?
Toto vždy stanovují právě podmínky jednotlivých systémů a proto jsem i výše zmiňoval, aby jste si je vždy pozorně přečetli! Nejčastěji se vyplácí provize za, viz níže.
– Platba za prodej: je vám vyplaceno určité procento z nákupu vámi přivedeného zákazníka.
– Platba za kliknutí: něco jako u PPC je vám vyplacena odměna za proklik reklamní jednotky, ale nikdy to není žádná velká částka a započten je vám vždy jen určitý počet prokliků (například 50) a pak musí proběhnout požadovaný úkon (nejčastěji viz výše prodej). Prokliky nad limit se vám nezapočítávají a ze samotných prokliků nikdy nedosáhnete na požadovaný minimální výplatní limit!
– Platba za Lead: dostanete provizi za určitý úkon vámi přivedeného uživatele (nejčastěji vyplnění nějakého formuláře s osobními údaji, běžné u půjček například).
Používání affiliate programů má mnoho výhod, ale také nevýhod. Vždy také záleží, jak k affilu vlastně přistupujete a co od něj očekáváte. Jestli si myslíte, že je to bezpracný způsob, jak vydělat, tak vás asi zklamu, ale není a rozhodně to nefunguje tak, že někam na své stránky plácnete nějaký banner, kód, odkaz, či cokoliv jiného a peníze se automaticky jen pohrnou.
I u affilu platí známé a otřepané rčení: „Bez práce nejsou koláče“. I když nemusíte mít kdovíjaké speciální dovednosti a znalosti, tak s trochou umu, fantazie a kreativity se dají vydělat celkem zajímavé částky.
Ale také nemusíte vydělat nikdy nic, jelikož záleží vždy na mnoho dalších faktorech (konkurence, všeobecný zájem lidí o propagovaný produkt – službu, návštěvnících a návštěvnosti vašeho webu atd. atd.). Hlavně to chce dát tomu trochu čas a neočekávat zázraky okamžitě ;-).
I když budete znát www stránku, nebo člověka, co na affilu vydělává tisíce korun měsíčně a vy to celé, jak je v poslední době celkem často zvykem okopírujete, tak stejných výsledků nemusíte dosáhnout!
Affil má takové zvláštní kouzlo, že co funguje u jednoho, nefunguje u druhého a proto by jste ho neměli rozhodně zavrhovat. Být originální je totiž prospěšné v jakémkoliv odvětví a toto platí i u affiliate!
Níže najdete takový menší přehled hlavních výhod a nevýhod affiliate programů, který jsem vytvořil z globálního pohledu na affiliate.
Výhody využívání affiliate programů?
- Nemusíte mít žádné speciální dovednosti a znalosti
- Žádné počáteční náklady za registraci
- Nic fyzicky neprodáváte, takže nemáte žádné starosti s ničím
- Stačí vám k tomu jakýkoliv web/blog
- Přívýdělek pro každého z pohodlí domova
- Výše výdělku je defakto neomezená
Nevýhody využívání affiliate programů?
- Nepřehlednost některých systémů a nemožnost jakékoliv kontroly
- Mnoho nesolidních provozovatelů, kteří pak nevyplácí
- Vždy je ve velké výhodě ten, koho propagujete
- Často programy fungují na nepřehledných řešeních (nepřeložených)
- Často dostanete jen jednorázovou provizi
- Často směšné % provize
- Často zbytečně vysoké výplatní minima
- Výdělek není nikdy zaručený
Jak affiliate používat?
Možností je opravdu několik. Jde například vytvořit čistě affil web (nejčastěji to jsou různé minisites), který budete propagovat a čekat na výsledky. Zde je potřeba počítat s tím, že takový web budete muset podpořit i finančně nějakou reklamou, aby jste tam dostaly adekvátní návštěvníky.
Špatně zvolený affil (myšleno tématicky oproti zaměření vašich www stránek) vám nikdy nic moc nevydělá, i kdyby jste do toho narvali sebevětší peníze! Proto vždy dobře zvažte, co a kam nasazujete a co z toho vlastně můžete mít.
Je potřeba si uvědomit, že každý affiliate prvek dělá především reklamu propagované službě, nebo produktu a vy z toho nemusíte mít nikdy nic a jediné, čeho docílíte je, že si zaplácnete místo na svém webu a děláte někomu reklamu zadarmo!
Nebo to můžete dělat podobně jako já zde na Kecy k věci.cz, kde affiliate odkazy používám celkem běžně (rozhodně na na vše a u všeho, jelikož jsou věci, na které bych neodkázal nikdy ani za sebevětší peníz ;-)) a to z několika důvodů.
Můj pohled na affiliate je asi takový, že ho beru jako doplněk, ze kterého může něco být, ale také ne a když už o něčem píšu, tak na to stejně odkazuji, tak proč nepoužít affiliate odkaz místo klasického, když je tato možnost.
Obsah tvořím zcela přirozeně, tedy jak mě napadne a o čem se mi zrovna chce psát a ne horlivě proto, že je někde nějaká možnost výdělku. Affiliate odkazy a prvky nijak nemaskuji a představte si, ono to i tak celkem dobře funguje ;-).
Dále mám díky používání affiliate programů (snažím se postupně využívat všechny vhodné) možnost sledovat, jak který program vlastně funguje a pokud odhalím nějaké podvody, nebo nekorektnosti ze strany provozovatele, okamžitě tu o tom najdete zmínku ;-).
Pokud affil něco vydělá, tak ok, část peněz použiji na provoz a vylepšení webu a zbytek rád rozdělím zpět mezi ty, co se o výdělek postaraly, tedy návštěvníky a proto se zde snažím vytvořit postupně i takový mini věrnostní program s odměnami.