Info365.cz

Informace o internetu, podnikání, financích a dalších zajímavostech pro každý den

Co a kdo se vyplatí vůbec propagovat?

K tomuto zamyšlení a následnému sepsání článku mě přivedlo samotné serfování po internetu. Poslední dobou stále častěji a častěji nacházím na různých stránkách bannery, odkazy či různé formuláře, které něco, či někoho propagují ve snaze, aby za toto doporučení získal provozovatel stránek nějakou tu provizi.

Na tom by samo o sobě nebylo nic divného, vydělat se snaží na internetu kde kdo a ani já nejsem samozřejmě výjimkou. Co mě naopak zaráží je, že si někdo dokáže stránky zaplácat kde čím a přitom na tom v životě nemůže nikdy nic kloudného vydělat a takový reklamní prvek je přínosný maximálně pro propagovaného provozovatele.

Jak to můžu tvrdit? Stačí použít obyčejnou matematiku a jen počítat, ale o tom více až později ;-). Většina provizních, affiliate či partnerských programů, jak se nejčastěji tyto činnosti nazývají funguje na bázi vyplacení x procent z objednávky (počítáno bez poštovného) tomu, kdo zákazníka doporučí a proto, aby člověk vůbec reálně viděl nějaké peníze je potřeba dosáhnout nějaké minimální částky k výplatě. Většinou je to 500 až 1000 Kč.

Provize se pohybují obvykle v řádu 2 až 25 procent (najdou se i vyjímky, kdy je provize víc jak 25 procent, ale těch moc není), ale co jsem měl tak možnost vidět, tak v průměru je to většinou kolem 10 procent. Dále také záleží na tom, co vlastně propagujete. Jednodušeji řečeno, za kolik Kč se obvykle daný produkt prodá.

Čím menší částky to jsou, tím hůře pro vás, jelikož si vyděláte nula nula nic a na výplatu také nemusíte nikdy dosáhnout a na to podle mě spoléhá i velké množství těch, co by měli provizi vyplácet. Pak je také potřeba dát pozor na to, jestli daný systém či produkt, který propagujete vůbec vyplácí, jelikož, jako kdekoliv jinde i zde se vyskytuje mnoho podvodníků, ale toto rozebírat nechci a ani nebudu.

Hodně také záleží na zaměření vašeho webu, jelikož je potřeba zohlednit jaký na něj vlastně chodí návštěvníci a podle toho určit, co by je asi tak mohlo oslovit. Příklad, těžko prodáte webhosting nějaké mamině, co se zajímá o kosmetiku, šperky atd. a nemá ani tucha, co to vůbec nějaký webhosting je a k čemu je vlastně dobrý.

Tak a teď k těm jednoduchým počtům, které jsem sliboval výše. Vžijte se do situace, kdy máte web například o vše okolo Bio produktů a této tématice. Rozhodnete se nasadit affiliate odkazy na obchod, který prodává tyto produkty. Na jednu stranu tedy ideální cílení, ale!

Jeden takový obchod naleznete v affilu od Simplie (jmenovat obchod nebudu, jelikož ho nehodlám poškozovat, nemám také proč, jen upozorňuji na výhodnost, či nevýhodnost případně takové „propagace“). Obchod nabízí provizi 4% z realizované objednávky bez poštovného a uváděná průměrná výše provize je 40 Kč (u mnoha partnerů tuto informaci ani nezjistíte, což se na jednu stranu ani nedivím proč ;-)).

Tak a teď počítejte se mnou, 40 Kč (což je průměrná provize za 4 %) je z objednávky za 1 000 Kč. Jak jsem k tomu dospěl snad vysvětlovat nemusím ;-). Tedy pokud budu počítat pořád v průměru, tak na minimální výplatu z takových objednávek jich potřebujete celkem 25. Každý návštěvník, který se přes váš odkaz do obchodu dostane nenakoupí hned, některý vůbec a některý až třeba po uplynutí 30 dní platnosti cookies.

Tedy na 25 objednávek budete potřebovat například 1 000 krát tolik proklikávajících návštěvníků (jen odhaduji, může to být více, ale i třeba méně). Někteří uživatelé, co takhle přes vás nakoupí se můžou stát pravidelnými nakupujícími obchodu, ale z těch pak už moc mít nebudete. Aby jste těch 25 průměrných objednávek vůbec docílili, tak se budete muset sakra snažit, jelikož nikdy nebude stačit jen někam hodit odkaz, nic dál nedělat a očekávat snadný zisk ;-).

Navíc, i kdyby se vám těch 25 objednávek podařilo sehnat, tak to nebude za měsíc, ale bůh ví, za jakou dobu a na vaší 1 000 korunu musíte obchodu doslova vydělat minimálně 25 000 Kč! K tomu jim pomáháte ještě umisťováním odkazů většinou všude možně po internetu (kolikrát ani jiné reklamní prvky nenabízí a buď si je musíte udělat sami a nebo čekat kolikrát x let, než něco oni sami vůbec pustí do oběhu), tudíž propagace za hubičku a v 90 % za ní nebudou muset ani nikdy zaplatit, jelikož ne každý na tu 1 000 korunu vůbec někdy dosáhne ;-).

A podobných jednoduchých příkladů by šlo poskládat nespočet. Přijde vám to za těchto podmínek výhodné? Mě tedy ani trochu a nikdy bych si podobnou reklamou, odkazem či čímkoliv jiným nezaplácal žádný alespoň trochu solidní web. Za minimum peněz, hodně muziky rozhodně nepodporuji a ani nehodlám a popravdě se divím těm, kdo jo :-).

Když už budu chtít něco propagovat, tak budu koukat na to, abych z toho samozřejmě něco měl a v tomto případě by měli být pro každého případné výdělky vždy na prvním místě. Vám dělat reklamu zadarmo též nikdo nebude, tak nebuďte hloupý a nedělejte ani vy nikomu. Někdy se dá spokojit už i s 10 % provize, záleží jak moc se daná věc všeobecně prodává, ale někdy může být i 15 % málo, pokud se jedná o produkt, který si koupí někdo jednou za uherský rok.

Univerzální poučka na toto není, ani se nedá řídit žádným rádoby návodem, ale je vždy důležité u toho trochu počítat. Místo, které zaplácnete podobně nevýhodnou nabídkou jakou jsem zde zmínil můžete například prodat někomu (například konkurenci daného obchodu) přímo a tím můžete vydělat mnohem více a mnohem dříve ;-).

Co a kdo se vyplatí vůbec propagovat?
Přesunout se na začátek